Pages

November 03, 2010

nombor henpon ke 11 digit pasni

CYBERJAYA - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) akan memperkenalkan format baru nombor telefon mudah alih dengan 11 digit berkuat kuasa 15 Disember ini.

Pengarah Jabatan Perancangan Nombor, Norizan Ghazali berkata, format baru itu akan menggunakan struktur 3+8 berbanding 3+7 sedia ada dan semua penyedia perkhidmatan akan menggunakan awalan '011', sebagai contoh 011 1234 5678.

"Struktur sedia ada yang melibatkan 31 juta nombor tidak perlu berpindah kepada format baru 3+8 memandangkan kedua-duanya wujud seiring selepas penawarannya,'' katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat mengenai format baru nombor telefon itu di sini semalam.

Katanya, format baru itu dijangka menyelesaikan kapasiti yang tidak mencukupi struktur 3+7 sedia ada serta menggalakkan penyertaan baru yang merupakan antara perancangan jangka panjang MCMC.

"Awalan perkongsian baru '011' mampu menampung 900 juta nombor jika diperlukan oleh penyedia perkhidmatan sedia ada atau yang baru,'' katanya.
- Bernama
..................................


WOAHHH! pasni nak tuka numb ah wehh! jom tukar ke 11 digit. bg lg pening nak hapal hapal numb yang panjang panjang ni. mabelessss! hehhh. mmg plan nk tuka numb daa lama pun. nak tuka numb ngn kwn aku sorang tu. jd kena tungu lepas 15 Disember nnt laa tukaa. Wuuuuuu! Wuuuuu! nak cari nombor 011-11011011 laaa. tahun depan mesti ramai yg gilo nak wat benda sweet sweet tarikh 11/11/11 kan. *tade kena mengena langsung*
=))

9 comments:

✿....rossa alina....✿ said...

ala...nombor tepon skrg dah cantek da..xnak tukar bleh??hohohoho~ ;p

Eman said...

rossa alina ;
x tukar pun tape laa. tiada paksaan pun.

✿....rossa alina....✿ said...

hehehehe.. ;p

| RoziAhmad | said...

soploh nombor pun tak terhafal.. nak tambah jadi 11 plak..

SyAmSuL AnUaR said...

pki nmbr skrg lg menarik n tertarik.. hehehe..n_n


PeRaNg DuNiA

HaNTwO said...

mampus nak ingat no tepon pasni hahahah...pesal x letak 20 digit lagi senang ;p

zazaw said...

HAHA . lepas ni payah lah nak engat no ...

c2u said...

oooo...satu lagu pembangunan dalam komunikasi ekkk..

JuAn NaSir said...

like...=)