Pages

December 18, 2010

kebodohan Melayu Islam; Azwan Ismail

Azwan Ismail : Saya Gay, Saya OK


Sasterawan Negara, Shanon Ahmad pernah menulis satu novelnya lebih kurang begini; kenali diri, kenali segala ia seolah memberitahu kita jika kita mengenali diri kita, mengenali tubuh kita, mengennali perasaan kita, mengenali pemikirann kita. Kitalah yang berhak memberitahu orang lain siapa yang kita ingin jadi dan bukannya mereka. Saya Azwan Ismail, umur saya 32 tahun. Saya telah mengaku dan telah mengambil masa yang agak lama untuk mengenali diri saya, untuk meyakini diri saya bahawa saya seorang gay dan apabilanya saya berani mengatakan saya seorang gay kepada orang lain setelah 30 tahun itu saya telah menjadi seorang yang kuat dan yakin dengan apa yang bakal saya lalui pada masa depan. Memang tidak dinafikan agak sukar untuk menjadi seorang gay di Malaysia terutamanya jika kita seorang yang Melayu kerana faktor agama dan budaya banyak mencorakkan kehidupan kita dan memberitahu kita apa yang perlu kita boleh jadi dan apa yang kita tidak boleh jadi. Tapi jika kita ingat bahawa apa yang diberitahu orang lain, apa yang diberitahu oleh guru-guru kita, ustad kita, kawan-kawan kita kebanyakkannya dari pandangan seorang heterosexual. Mereka tidak merasai dan tidak memahami menjadi seorang yang gay. Kita lebih mengetahui diri kita dan kita perlu mengambil masa dan terus mencuba untuk memberitahu orang-orang sebegitu. Saya yakin keadaan akan menjadi lebih baik kita cuma perlu mencari sumber sumber kekuatan disekeliling kita kerana terdapat mereka yang dapat membantu kita dan akhirnya dapat memberikan keyakinan kepada diri kita untuk menempuhi hari-hari yang akan datang sebagai seorang gay yang lebih tabah. Saya harap anda akan akhirnya dapat menemui super kekuatan itu dan berpegang kepadanya dan akhirnya yakin untuk memberitahu kepada orang lain, Saya Gay, Saya OK.

Azwan Ismail.




bodohnya si Melayu ni. aku tk nak cakap apa laaa. nak kata bodoh, kerjaya jurutera. ampa mai laa kongsi pendapat dan cercaan di ruang komplaintt okee.
Nauzubillah. lindungi Malaysia.

10 comments:

najihah sahami said...

nauzubillah...macam2 jadi ngan melayu sekarang..hurmmm...

Rozuan Ismail said...

singgah komen..

pertama,jika betul anda gay,janganlah buat pengakuan di youtube,senyap2 dah la,, x malu ke,,kita bangsa melayu dan agama Islam.. Youtube ni satu dunia tgk,,jatuh maruah kita semua nanti..

Kedua,saya tahu untuk ubah diri menjadi seorang yang normal kembali adalah sesuatu yang sukar.. Tapi,ingat satu je,,Kenapa Tuhan bagi dugaan itu kepada seseorang tertentu dan bukan semua? Kerana tuhan tahu yang seseorang itu mampu melawan dugaan itu.. Buat Azwan Ismail,jika betul naluri anda terhadap lelaki, anda mampu mengubahnya kerana itu tuhan memilih anda untuk ujian ini,,Kita orang Islam, kita punya Allah SWT,tempat kita memohon segala pertolongan,,

Ketiga,mungkin video ini akan membuatkan kita marah dan saya berharap pihak sepatutnya,sila delete video ini untuk kesejahteraan bersama..Jika betul anda gay,minta lah doa dari Allah SWT untuk berubah dan minta bantuan orang yang pakar untuk membantu anda..Bukan nya dengan melakukan perkara yang tidak berasas ini.. Kita hendaklah bagi sokongan moral kepada mereka untuk berubah dan bukan mencela dan menghina mereka...

Kepada Azwan Ismail,anda masih bernafas dan mempunyai peluang untuk bertaubat dan Allah SWT tu maha pengampun..Mintalah doa dengan ikhlas,InsyaAllah,Allah SWT akan beri jalan terbaik untuk kita..

senpai adil said...

dowh!
gay.. haram weh.. XD
tambah2 lagik dia melayu dan islam..
bawak2 betobat umuo makin meningkat..
bak kate pepatah
'umah kate pergi kubur kate mari'

iza said...

Salam...

Diharapkan suatu hari nanti dia akan bertaubat kerana bala yg Allah turunkan bukan utk dia sahaja, kita pun akan terkena sama...

Betapa ruginya otak yg dikurniakan Allah utk lihat kebesarannya tapi tak digunakan dgn sebaiknya. Sepatutnya, ambillah pengajaran dari sejarah lampau...

kmvsblogger said...

Percaya atau tidak skg ramai Gay kat Malaysia..ada satu web diorg ni..planet romeo..skrg dah tkr naam rsnya

fariehan ibrahim said...

mmg sah - sah bodoh lar mamat nie,
ckp xpakai otak, cm org xde agama,
pergh! gler pe,
da mmg taw gay tu haram,
leyh wat muka selmba p umum kt video siap,
nauzubillah lar,
dunia akhir zaman. -_-

Cikin said...

dia gay & dia bangga .
tak fhm sggh dgn org mcm beliau .
apa nak jadi laa dunia skrg .

Puteri Iqa Izyan said...

kata2 sasterawan negara tuh dah betul.
tp dia salah gunakan kata-kata tuh...

smge die cpt mendapat hidaya utk kembali ke jalan benar...

Popsicle said...

kalau adik2 dan anak2 kita yg naif dan tertanya2 apekah itu gay, telah jelas dinyatakan oleh Azwan Ismail.
kalau adik2 dan anak2 kita mula percaya yang tidak salah untuk menyatakan pendapat ataupun perasaan tanpa mengendahkan agama, aku salahkan kau Azwan Ismail..

nErD said...

saki baki kaum lut. ni kena kanser akidah ni.