Pages

March 31, 2011

orang mengata, kita telan

ohhh yesss! siapa saja yang tak penah mengata dan diperkatakan. semua penah alami situasi ini, sama ada sedar atau tidak jek. tapi apa langkah yang kita amik dalam hadapi dengan situasi ini?

SERIOUSLY, aku tak suka bila situasi macam ini terjadi kat aku. siapa jek kan yang suka dirinya diperkatakan orang lain, yang dikatakan pulak benda buruk pasal kita. dan lagi hebat bila benda itu TAK BENAR LANGSUNG! kalau ada yang relax tu dan dia sangat sangat HEPI dengan keburukan yang dihebohkan tu memang sah sah laa dia memang sepeti yang dikatakan orang lain.

hmmmm . . . .

kat sini aku seketat ketat hati tak setuju dengan konsep "diam itu benar". TAPI TAPI TAPI selalunya kalau kita melawan balik nampak sangat kan kita ni pun bersalah. pastu bila kita lawan tu mesti keluar benda benda yang tk sepatutnya keluar dari mulut dan tindakan kita selalunya mesti keterlaluan tanpa kita sedari. kat sini daa nampak pulak, "bising itu salah". padahal kita nak pertahankan diri dari terus diperkatakan benda buruk pasal kita. kebanyakkan kita tak tahu macam mana nak handle situasi dimana kita dijadikan bahan bualan orang lain. yang menjadi bualan pulak benda buruk yang kita tak penah langsung buat! demmmittt!
jadi lebih elok kita berdiam.
kadang kadang kita bising adalah untuk mempertahankan diri. tapi bila terlampau sangat melawan situasi akan menjadi tegang. langkah yang terbaik lepas itu adalah berdiam sahaja. aku rasa inilah langkah sebaik baik langkah yang patut diambil. Alhamdullilah. aku sekadar nak berkongsi pengalaman yang dimana bila kita berdiam itu lebih baik dari kita melawan pihak yang lagi satu.

tepuk dada, tanya nafsu. nak yang kiri atau yang kanan?
;)

11 comments:

meaw said...

eman betul jugakkan..kalau kita bersuara nampak sangat yang kita salah,padahal kita bersuara sebab nak pertahankan diri ... alaaaa, apa yang orang kata just receive n change....apa yang baik kita ikut apa yang buruk kita tinggalkan,pedulik kan hape orang kata,be urself dear...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

bagus iman cm tu la GK..

Selalu jenis sabaq ja...

tapi bila tahap kesabaran tu dah hilang memang mengamuk kaw2 la..

huhu

Eman said...

Meaw ;
tu ahh. sekarang ni daa tanak melawan daa. baik berdiam dan hidup dgn cara sendiri. benda ni sj jek nk berkongsi dgn org lain. bukan mengungkit tp sekadar berkongsi pengalaman.
;)

Eman said...

GKSB ;
muka GK mmg boleh nmpak kalau tgh tahan geram marah.
SERIOUSLY!!

najihah sahami said...

eman!!susah kan hidup ni. manusia skang dah terlebih pndai. kita bersuara untuk mmpertahankan diri, tp diorang leh cakap kita mmg bersalah. kalau kita diam pun, dia akan cakap..haa..dia diamla sebab dia salah. adeh! demm ah manusia macam ni. paper hal pun, tgk diri kita dulu, harap2 kita tak mcam tu. ehee

chill eman!

Eman said...

Mish ;
sabar sabar sabar mish. eman pun pena kena org cakap bukan bukan. sabar jek laaa. confront depan depan dgn dia tny apa masalah sampai dia nk buat bdn cemmtu. haihhhh.
manusia cemmtu patut mati jek dari kecik. daa besaq wat kacau hidup org lain.
grrrrrrrr!!!

diana said...

diam tanda benar??tak sebenarnye..tapi bising kita pada tempat yang betul la..
buat apa kita canang kebenaran dari pihak kita kat semua orang..baik bersemuka dengan dia dan selesaikan apa yang patut.dari kita berserang balas dengan dia kat depan orang, lain pulak tanggapan orang pada kita..

aTeN i_nur said...

biasala hidup..mesti ad yg btol..ap2 pon relax je..nk wat cam ne kan:)

Eman said...

Diana ;
yeap, setuju dgn kita sepatutnya bersemuka confront depan depan dgn pihak yg lg satu dulu. kalau still tk dapat kerjasama, lebih baik kita clearkan nama kita kat org org yg dekat dgn kita supaya depa tk percaya ckp ckp yg tk betol tu.

Eman said...

Faten Ainur ;
yeapppp, rilex jek tido lg bess. lg lg time hujan sekarang ni kan.
;)

Opah Kentang said...

kalau dah ckp pun tak jalan..diam je la yang terbaik.tol tak? :)

ape2 pun chill saje.:)