Pages

October 22, 2010

kisah seminggu bajet 2011

aku kecewa sebab hal ehwal pengankutan tk byk sgt sentuh oleh kerajaan persekutuan. yg disentuh pasal pengankutan pun pasal pembinaan jalanraya kat sabah dan sarawak yg melibatkan berjuta juta kos. pastu ada laa sikit peruntukan buat semenanjung berjuta gak. pastu membekukan kadar kenaikan tol di empat lebuhraya PLUS dalam masa 5 tahun. pastu pembinaan MRT kat area KL melibatkan kos berbillion ringgit. 100% duti import dan 50% duti eksais dimansuh untuk pembelian kenderaan hybrid.  

semua bajet yg berkaitan dgn pengankutan tk ada yg menyentuh aku. tiada. kesimpulanya bajet 2011 ini tk menyeluruh. tk ada langsung konsep "Rakyat diutamakan". lagi lagi untuk negeri negeri bukan dibawah kerajaan pusat. bg golongan pelajar mmg tk ada impak sangat. punya laa byk aspek pengankutan boleh dihighlight oleh kerajaan tp tk ada langsung consider dlm bajet 2011 ini. bas ekspres, KTM, penerbangan tambang murah, teksi teksi, dan bas awam boleh jek kalau di highlight. kat situ jek daa berapa juta rakyat yg dpt rasa impak kalau kerajaan beri perhatian. berapa juta rakyat yg pakai pengankutan awam sehari. berapa juta undi BN boleh kaut dr situ nak menang hati rakyat. hehhh. politik lak. pastu berapa juta sgt nak naik tarafkan pengankutan awam tu.


dari berbelanja naik kan Warisan Merdeka sampai menelan belanja RM5 billion tu. lebih baik laa di letakan peruntukan yg lebih lg untuk pengankutan awam. golongan pelajar dan golongan pertengahan memang tunggu tunggu jek ehwal pengankutan di highlight kerajaan pusat. isu monorail Penang mmg daa mati daa. harap zaman Pak Lah tk sompett hahh nak buat daa kena paksa turun Wisma Putra. asyik sgt dengan Iskandar Malaysia. yelaa, sana jek tempat lahir parti. sana jek ekonomi boleh tumpang celup kaki negeri singa. tk ada negeri lain daa kot. nasib baik Melaka baru jek dimasyurkan kemajuan 20102010 pukul 2010. hehhh. jeles lak negeri sendiri tk mcm tu. padahal dr dulu jek lg negeri aku ni industri pesat giloo. daa laa. malas nak politik. nnt kena banned! heeeee.

;DD



 pee/ass : benda yg aku tunggu tunggu pasal PTPTN tk ada disebut. hehhh. 

3 comments:

~ PIJA ~ said...

memang hampeh totally..!!

suzzsuzie said...

alangkah 5 bilion tu disalurkan untuk kos pengajian tinggi barang seciput..ringan jugak beban pelajar ye tak eman?

KUNAK PRESS said...

Salam Blogger,
Good Luck.